Fem små film om de fire regnearter
Af Kirsten Nielsen, Oddense Skole, Skive Kommune. Har siden skolestart 2011 været klasselærer for 4. klasse, og underviser samtidig klassen i billedkunst og håndarbejde, har desuden 5. klasse i matematik.
Jeg meldte min kommende 4. klasse til filmfestival 2011 i foråret. Deres daværende klasselærer fortalte mig, at eleverne var begejstrede for at arbejde med IT. Jeg var selv interesseret i at lære dette for mig anderledes udtryksmiddel at kende. Det var helt sikkert, at det ville fange eleverne. Samtidig er film- animation et af de områder, man kan arbejde med i billedkunst.
Optakten til filmen
Jeg satte mig ind i programmet Monkey Jam og lavede et par film derhjemme. Det var planen, at vi i klassen skulle tage udgangspunkt i en historie, vi lige havde arbejdet med i dansk. I billedkunst havde vi lavet billeder inspireret af historien, så det var oplagt. Desværre måtte vi droppe projektet, fordi jeg kunne se, at det krævede meget længere tid, end vi kunne afsætte til projektet.
Planlægning af filmene
Uge før efterårsferien havde vi emneuge på skolen. Det skulle handle om matematik på en anderledes måde: animationsfilm om de fire regnearter, matematikspil, stjernespil og kropslig matematik. Det var oplagt at sende animationsfilm lavet af 4. klasse til Filmfestivalen. Det var planen, at eleverne skulle bruge en dag på projektet.
Opgaven var, at eleverne skulle lave film om de fire regnearter. De skulle gennem animationsfilm vise og med ord forklare, hvordan man kunne løse opgaver inden for de fire regnearter. Formålet med opgaven var, at andre elever skulle kunne lære matematik af filmene.
Eleverne i 4. klasse fik fire regneopgaver, som de skulle lave til den følgende dag: en plus-, minus-, gange- og divisionsopgave. Plusopgaven var med mente, og i minusstykket skulle man låne en tier.
Jeg havde forinden selv lavet en lille film om at lægge to tal sammen. Den viste jeg eleverne. Jeg havde også kopieret tal, størrelse 250, på karton. Eleverne var så frit stillet, om de selv ville lave tallene eller bruge de kopierede.
Klassens 22 elever blev delt op i 5 grupper. Vi har netop 5 webcams på skolen. Dernæst viste jeg på storskærm, hvordan man bruger Monkey Jam.
Vi lavede egentligt ikke storyboards. Det kom bare som en naturlig proces. Hver scene var fremgangsmåden fra start til slut i løsning af matematikstykkerne. Nogle elever havde glemt, hvordan man dividerer, så vi lavede et eksempel på tavlen. Ideen snuppede en af grupperne. Hver gruppe havde som opgave at lave en film inden for en specifik regneart, så alle regnearter blev repræsenteret.
Optakten til filmen
Jeg satte mig ind i programmet Monkey Jam og lavede et par film derhjemme. Det var planen, at vi i klassen skulle tage udgangspunkt i en historie, vi lige havde arbejdet med i dansk. I billedkunst havde vi lavet billeder inspireret af historien, så det var oplagt. Desværre måtte vi droppe projektet, fordi jeg kunne se, at det krævede meget længere tid, end vi kunne afsætte til projektet.
Planlægning af filmene
Uge før efterårsferien havde vi emneuge på skolen. Det skulle handle om matematik på en anderledes måde: animationsfilm om de fire regnearter, matematikspil, stjernespil og kropslig matematik. Det var oplagt at sende animationsfilm lavet af 4. klasse til Filmfestivalen. Det var planen, at eleverne skulle bruge en dag på projektet.
Opgaven var, at eleverne skulle lave film om de fire regnearter. De skulle gennem animationsfilm vise og med ord forklare, hvordan man kunne løse opgaver inden for de fire regnearter. Formålet med opgaven var, at andre elever skulle kunne lære matematik af filmene.
Eleverne i 4. klasse fik fire regneopgaver, som de skulle lave til den følgende dag: en plus-, minus-, gange- og divisionsopgave. Plusopgaven var med mente, og i minusstykket skulle man låne en tier.
Jeg havde forinden selv lavet en lille film om at lægge to tal sammen. Den viste jeg eleverne. Jeg havde også kopieret tal, størrelse 250, på karton. Eleverne var så frit stillet, om de selv ville lave tallene eller bruge de kopierede.
Klassens 22 elever blev delt op i 5 grupper. Vi har netop 5 webcams på skolen. Dernæst viste jeg på storskærm, hvordan man bruger Monkey Jam.
Vi lavede egentligt ikke storyboards. Det kom bare som en naturlig proces. Hver scene var fremgangsmåden fra start til slut i løsning af matematikstykkerne. Nogle elever havde glemt, hvordan man dividerer, så vi lavede et eksempel på tavlen. Ideen snuppede en af grupperne. Hver gruppe havde som opgave at lave en film inden for en specifik regneart, så alle regnearter blev repræsenteret.
Filmoptagelserne
Eleverne gik straks i gang med at arbejde. Der blev hentet stakke af bøger på biblioteket for at hæve computeren med det løse webcam. Det tog tid at finde en god højde og installere webcams, så billedet blev inden for de store stykker kartonner, der fungerede som baggrund. Dernæst blev tal klippet ud, skyer med streger, bogstaver til overskrifter osv. Det summede af aktivitet. Hånddukker blev også en del af filmene. De fleste grupper lærte lynhurtigt Monkey Jam og kunne også træde til og hjælpe andre grupper. Nogle grupper arbejdede fint, mens en gruppe blev splittet op i to. De skulle så indbyrdes skiftes til at lave en film. Det kom heldigvis til at fungere.
Teknikken
Det var meget let for eleverne at arbejde i Monkey Jam. Da de først fandt ud af, hvordan de skulle bevæge bogstaver og tal, så fungerede det for de fleste grupper. Alligevel kom der hænder med i nogle af filmene. Det er simpelthen gået for hurtigt for nogle af grupperne.
Da dagen var slut, var nogle grupper færdige med deres film, men manglede stadig lyd. Derfor besluttede vi at arbejde endnu en dag med animation. De fleste film blev gemt i Monkey jam.
Da vi to dage senere skulle fortsætte med filmene, kunne vi ikke åbne de fleste af dem. Nogle var helt tomme uden billeder, mens andre ikke kunne åbnes, selvom billederne lå lige ved siden af. Det var jo en meget uheldig situation. Jeg har endnu ikke forstået hvorfor, men er kommet til den konklusion, at filmene skal gemmes i avi-form, inden vi slutter dagen og lukker computerne ned. Det betød, at eleverne skulle i gang med at optage igen og lave filmene om. Det var et hårdt slag, men også en god øvelse og mulighed for at gøre filmene bedre. Nu vidste de, hvordan de skulle starte med det samme, så arbejdstempoet var højere.
Desværre virkede det ikke for os at lægge lyd ind. Eleverne kunne ikke høre det, de havde indtalt. Vi havde ikke mere tid til projektet og måtte sende uden lyd. Vi mistede også plusstykket, som åbenbart ikke blev gemt korrekt. Det er også vigtigt at kontrollere, at hele filmen bliver gemt i avi-form bagefter. Vi måtte nemlig erfare, at hele filmen ikke altid kom med første gang, vi gemte.
Elevernes udbytte
Eleverne fik en hel anden tilgang til et område af matematikken, for hvordan kan man på en sjov og anderledes måde vise, hvordan man lægger sammen, trækker fra, ganger og dividerer? Den diskussion om division gav eleverne en bedre forståelse for området. De skulle finde en måde, hvorpå de visuelt kunne vise, hvordan man løser sådanne opgaver.
Det var interessant at observere grupperne under arbejdsprocessen. De fleste fik hurtigt etableret et samarbejde, hvor de fordelte arbejdsopgaverne på en fornuftig måde.
Grundet de tekniske problemer måtte eleverne i gang igen, og det betyd, at de simpelthen lærte på ”den hårde måde”. Nogle elever havde ikke lige mod på at starte forfra, så der var behov for at motivere dem. Det kræver tålmodighed at lave om og begynde forfra. Nogle af de svagt faglige elever kunne bidrage med uundværlige kompetencer: klippe, tegne og optage filmene. De fleste elever lærte at arbejde i Monkey Jam, og nogle har planer om at downloade programmet på deres egne computere.
Næste animationsprojekt
Det ville være en fordel at være to lærere om et sådant projekt, men det er ønsketænkning på vores skole. Jeg fik en smule hjælp af en kollega undervejs, men det var ikke nok. På den anden side har jeg selv måtte sætte mig ind i programmerne og undervejs erfare, så jeg er bedre rustet til det næste projekt. Animationsværkstedets hæfte med anvisninger til Monkey Jam var meget let at gå til, mens ”filmen knækkede”, da jeg skulle sætte lyd på og publicere filmen. Selvfølgelig kunne jeg have kontaktet jer, men det var for sent.
Det kunne være spændende at lave en film sammen, hvor hver gruppe filmer en scene. På den måde kommer vi igennem hele processen: digte en historie, lave et storyboard, tegne og klippe figurer og til sidst filme. Det er imidlertid lidt vanskeligt at administrere, fordi ikke alle klassens elever er så disciplinerede, at de, der ikke filmer, kan beskæftige sig med andre opgaver imens. Det tror jeg nok skal lykkes fremover.
Det ville også være en god ide at installere webcams på et stativ eller på et bord, der kan løftes og sænkes. Et lille rum uden dagslys ville være perfekt til de næste optagelser. Det kan også lade sig gøre rent praktisk.
Jeg glæder mig til næste animationsprojekt!
Eleverne gik straks i gang med at arbejde. Der blev hentet stakke af bøger på biblioteket for at hæve computeren med det løse webcam. Det tog tid at finde en god højde og installere webcams, så billedet blev inden for de store stykker kartonner, der fungerede som baggrund. Dernæst blev tal klippet ud, skyer med streger, bogstaver til overskrifter osv. Det summede af aktivitet. Hånddukker blev også en del af filmene. De fleste grupper lærte lynhurtigt Monkey Jam og kunne også træde til og hjælpe andre grupper. Nogle grupper arbejdede fint, mens en gruppe blev splittet op i to. De skulle så indbyrdes skiftes til at lave en film. Det kom heldigvis til at fungere.
Teknikken
Det var meget let for eleverne at arbejde i Monkey Jam. Da de først fandt ud af, hvordan de skulle bevæge bogstaver og tal, så fungerede det for de fleste grupper. Alligevel kom der hænder med i nogle af filmene. Det er simpelthen gået for hurtigt for nogle af grupperne.
Da dagen var slut, var nogle grupper færdige med deres film, men manglede stadig lyd. Derfor besluttede vi at arbejde endnu en dag med animation. De fleste film blev gemt i Monkey jam.
Da vi to dage senere skulle fortsætte med filmene, kunne vi ikke åbne de fleste af dem. Nogle var helt tomme uden billeder, mens andre ikke kunne åbnes, selvom billederne lå lige ved siden af. Det var jo en meget uheldig situation. Jeg har endnu ikke forstået hvorfor, men er kommet til den konklusion, at filmene skal gemmes i avi-form, inden vi slutter dagen og lukker computerne ned. Det betød, at eleverne skulle i gang med at optage igen og lave filmene om. Det var et hårdt slag, men også en god øvelse og mulighed for at gøre filmene bedre. Nu vidste de, hvordan de skulle starte med det samme, så arbejdstempoet var højere.
Desværre virkede det ikke for os at lægge lyd ind. Eleverne kunne ikke høre det, de havde indtalt. Vi havde ikke mere tid til projektet og måtte sende uden lyd. Vi mistede også plusstykket, som åbenbart ikke blev gemt korrekt. Det er også vigtigt at kontrollere, at hele filmen bliver gemt i avi-form bagefter. Vi måtte nemlig erfare, at hele filmen ikke altid kom med første gang, vi gemte.
Elevernes udbytte
Eleverne fik en hel anden tilgang til et område af matematikken, for hvordan kan man på en sjov og anderledes måde vise, hvordan man lægger sammen, trækker fra, ganger og dividerer? Den diskussion om division gav eleverne en bedre forståelse for området. De skulle finde en måde, hvorpå de visuelt kunne vise, hvordan man løser sådanne opgaver.
Det var interessant at observere grupperne under arbejdsprocessen. De fleste fik hurtigt etableret et samarbejde, hvor de fordelte arbejdsopgaverne på en fornuftig måde.
Grundet de tekniske problemer måtte eleverne i gang igen, og det betyd, at de simpelthen lærte på ”den hårde måde”. Nogle elever havde ikke lige mod på at starte forfra, så der var behov for at motivere dem. Det kræver tålmodighed at lave om og begynde forfra. Nogle af de svagt faglige elever kunne bidrage med uundværlige kompetencer: klippe, tegne og optage filmene. De fleste elever lærte at arbejde i Monkey Jam, og nogle har planer om at downloade programmet på deres egne computere.
Næste animationsprojekt
Det ville være en fordel at være to lærere om et sådant projekt, men det er ønsketænkning på vores skole. Jeg fik en smule hjælp af en kollega undervejs, men det var ikke nok. På den anden side har jeg selv måtte sætte mig ind i programmerne og undervejs erfare, så jeg er bedre rustet til det næste projekt. Animationsværkstedets hæfte med anvisninger til Monkey Jam var meget let at gå til, mens ”filmen knækkede”, da jeg skulle sætte lyd på og publicere filmen. Selvfølgelig kunne jeg have kontaktet jer, men det var for sent.
Det kunne være spændende at lave en film sammen, hvor hver gruppe filmer en scene. På den måde kommer vi igennem hele processen: digte en historie, lave et storyboard, tegne og klippe figurer og til sidst filme. Det er imidlertid lidt vanskeligt at administrere, fordi ikke alle klassens elever er så disciplinerede, at de, der ikke filmer, kan beskæftige sig med andre opgaver imens. Det tror jeg nok skal lykkes fremover.
Det ville også være en god ide at installere webcams på et stativ eller på et bord, der kan løftes og sænkes. Et lille rum uden dagslys ville være perfekt til de næste optagelser. Det kan også lade sig gøre rent praktisk.
Jeg glæder mig til næste animationsprojekt!